Geoblog.pl    julia0507    Podróże    NY,Peru,Boliwia    Wyspy Uros i wyspa Taquile

Wyspy Uros i wyspa Taquile

Peru
Peru, Puno

6.00 pobudka i o 7.00 wycieczka łódką Inca na wyspy na jeziorze Titicaca - Uros i Tequile.
Wyspy Uros są zbudowane z warstwy torfu na którym ułożone są trzciny. Wysp jest ok. 80, na 20 przyjmowani są turyści. Na wyspach sami produkują mięso(świnki morskie, kaczki, kury), hodują pstrągi, łowią ryby. Pstrągi są hodowane tylko w specjalnych miejscach, gdyby zostały wypuszczone do jeziora są tak drapieżne że wyparłyby wszystkie miejscowe gatunki. Trzcina jest używana nie tylko do budowy wyspy, chat, łodzi i sprzętów ale także jej biała miękka część jest jadalna i bardzo zdrowa-ma właściwości zapobiegające reumatyzmowi. Mieszkańcy wysp zajmują się też rękodziełem i handlem wymiennym z lądem gdzie uzyskują węglowodany(kukurydzę, ziemniaki i zboża). Podobno kobiety na tych wyspach piją napar z piór flaminga co powoduje lekkie porody. Część mieszkańców wysp na noc schodzi na ląd, ma kolektory słoneczne ale część żyje jak kiedyś.
Po 2,5 godzinnym rejsie kolejna wyspa Tequile- jedyna społeczność keczua nad jeziorem Titicaca. Indianie zostali sprowadzeni na wyspę przez hiszpańskiego konkwistadora i tam już zostali. Wyspa ma 1,5 na 5 km. Żyje tam ok. 2 tys osób. Jest to społeczność bardzo tradycyjna – tylko mężczyźni robią na drutach, natomiast kobiety tkają. Byliśmy na pokazie tańców ludowych. Gdyby ktoś chciał dołączyć do ich społeczności musi żyć na ich warunkach i zgodnie z ich tradycją. Na wyspie nie ma psów ani kotów ani lam, są natomiast kozy, owce i krowy. Mieszkańcy wyspy nie korzystają z usług lekarzy, leczą się metodami naturalnymi i ziołami. Średni wiek mieszkańca to 80 lat.
Na koniec zwiedziliśmy najstarszy sprawny parowiec na świecie. W 1861 Yavari został przetransportowany na grzbietach mułów w 2766 częściach i złożony na jeziorze Titicaca. W 1914 roku został przerobiony na diesel i w tej postaci do dziś sprawny.